وبلاگ سیب های سرخ

زندگی را با طعم سیب سرخ تجربه کنید

وبلاگ سیب های سرخ

زندگی را با طعم سیب سرخ تجربه کنید

دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵ ب.ظ

روش طرز تهیه عدسی با قارچ و سیب زمینی در خانه

طرز تهیه عدسی

آموزش دستور پخت طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی کرمانشاهی با جو برنج و قلم برای کودک

عدسی یکی از انواع آش های اصیل و سنتی ایرانی است که به عنوان یکی از صبحانه های بسیار پرطرفدار میان ایرانیان شناخته می شود. در گذشته این آش فقط با عدس طبخ می شده است اما امروزه سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، قارچ و جعفری هم به آن اضافه می شود. در برخی مناطق عدسی را با گوشت گوسفندی نیز می پزند.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس ۲٫۵ لیوان
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت عدسی

مرحله اول

ابتدا یک کاسه بزرگ را از آب پر می کنیم و عدس را به مدت ۱۵ دقیقه در آب می خیسانیم. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی و تمیز می کنیم. اگر از عدس محلی استفاده می کنید حتما با دقت آنرا با پاک کنید زیرا در میان عدس های محلی سنگ ریزه زیاد وجود دارد.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم سپس با ۱ قاشق غذاخوری از روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شفاف شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند.

مرحله سوم

در مرحله سوم رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آنرا می گیرد باعث می شود در پایان عدسی خوشرنگ تری داشته باشیم.

مرحله چهارم

در این مرحله عدس آبکشی شدهرا به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و در صورت تمایل عدس را هم کمی تفت می دهیم. در ادامه ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا عدس به آرامی بپزد.

مرحله پنجم

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید ، پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش امد حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم بپزد. در ادامه آرد سفید را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آرد گرفته شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود.

مرحله ششم

پس از اینکه آرد را خوب تفت دادیم آنرا به قابلمه عدسی اضافه می کنیم. این کار باعث می شود عدسی لعاب خوبی بگیرد. در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند ، سپس با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

پس از اینکه عدس ها نیمپز شدند سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم. برای پخت سیب زمینی ها ۳۰ دقیقه زمان کافی است و اگر آنها را خیلی زود داخل عدسی بریزیم له می شوند و ظاهر عدسی را خراب می کنند.

مرحله هشتم

پس از اینکه عدسی اماده شد می توانید برای تزیین آن از کنجد ، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید. پس از اینکه عدسی را در ظرف مورد نظر خود کشیدید ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را نیز روی آن بریزید. در صورت تمایل می توانید چند برش لیمو ترش تازه نیز در کنار عدسی خود سرو کنید.

نکاتی برای بهتر شدن عدسی

عدسی با قارچ

اگر تمایل دارید علاوه بر سیب زمینی از قارچ هم در عدسی خود استفاده کنید برای مقدار مواد بالا می توانید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم قارچ اضافه کنید. قارچ را با مقداری روغن و آبلیمو تفت دهید سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی به آن اضافه کنید. استفاده از آبلیمو برای سرخ کردن قارچ باعث می شود که رنگ قارچ های شما تیره نشود.

خیساندن عدس

عدس مانند نخود و لوبیا نیاز به خیساندن ندارد ، ۱۵ دقیقه خیساندن عدس برای نرم شدن و تمیز کردن آن کافی است. نکته دیگر اینکه اگر عدس را به مدت طولانی بخیسانید در زمان پخت بیش از حد نرم شده و ممکن است له شود و ظاهر عدسی شما را خراب کند. زمان پخت عدس با حرارت ملایم حدود ۱ ساعت می باشد و نباید بیشتر از این زمان روی حرارت بماند.

 

منابع :

Adasi Recipe

دستور پخت عدسی مجلسی صبحونه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۰
سامان بیگوند

صبحانه

غذاهای ایرانی