وبلاگ سیب های سرخ

زندگی را با طعم سیب سرخ تجربه کنید

وبلاگ سیب های سرخ

زندگی را با طعم سیب سرخ تجربه کنید

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه نذری با مرغ برای 6 نفر در آرام پز با گوشت چرخ کرده

خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که علاوه بر اینکه در مهمانی ها و مجالس مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک غذای مناسبتی برای ایام مذهبی و مناسبت های خاص نیز شناخته می شود که به صورت نذری میان مردم پخش می شود. مواد اصلی خورش قیمه تقریبا در تمام نقاط ایران یکی هستند اما در بعضی از مناطق علاوه بر مواد اصلی خورش قیمه ، مواد غذایی دیگری نیز به این خورش اضافه می شود. خورش قیمه به طور معمول با گوشت خورشتی که متشکل از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله است تهیه می شود اما بعضی افراد این خورش را با گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ نیز طبخ می کنند.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
لپه ۱۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۴ عدد
زردچوبه و روغن به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت خورشت قیمه

مرحله اول

چند ساعت قبل از اینکه آشپزی را شروع کنید بهتر است لپه را در یک کاسه حاوی بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخ آن برطرف شود ، با سرعت بیشتری نیز بپزد. توصیه ما این است که هر زمانی قصد دارید قیمه درست کنید از شب قبل لپه را بخیسانید و در صورت امکان چند بار آب داخل کاسه را تعویض کنید تا به طور کامل نفخ لپه ها گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید تفت دهید تا شفاف و نرم شوند. در ادامه کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود ادامه دهید.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت گوسفندی یا گوساله را بشویید و به اندازه قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن گوشت این است که حتما گوشت را به اندازه متوسط خرد کنید زیرا اگر گوشت خورشتی ریز باشد روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد و اگر خیلی بزرگ باشد علاوه بر تاثیر بر روی طاهر خورش باعث می شود گوشت شما دیرتر بپزد. اگر از گوشت گوسفندی استفاده می کنید قطعات را کمی بزرگتر در نظر بگیرید زیرا گوشت گوسفندی پس از پخت کمی جمع می شود.

مرحله چهارم

گوشت خورشتی را پس از خرد کردن به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود. در این مرحله یکی دو دقیقه دقیقه گوشت را تفت دهید تا کمی سرخ شود. سرخ شدن گوشت در این مرحله باعث می شود در پایان پخت خورش خوشمزه تری داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که گوشت را بیش از حد تفت ندهید زیرا باعث می شود گوشت سفت و دیرپز شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت کمی سرخ شد رب گوجه فرنگی را به خورش اضافه کنید. سرخ کردن رب گوجه فرنگی یکی از مهم ترین نکات پخت خورش قیمه است. رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا به طور کامل سرخ شود و رنگش کمی تیره شود ، این کار علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه تر می کند باعث می شود خورش خوش رنگ تری نیز داشته باشید. البته باعث مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا باعث بد طعم شدن خورش می شود.

مرحله ششم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادید ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم کنید تا گوشت به آرامی حدود یک و نیم تا دو ساعت بپزد.

مرحله ششم

در حین پختن گوشت لپه ها را به همراه نصف پیاز و مقداری آب داخل یک قابلمه جداگانه بریزید و اجازه دهید به طور کامل بپزند. پس از اینکه لپه پخت آب را آنرا دور بریزید. نکته مهم در مورد لپه خورش قیمه این است که حتما باید به صورت جداگانه پخته شود و در آخرین مراحل به خورش اضافه شود. یکی از دلایلی که قیمه های نذری طعم بسیار خوبی دارند این است لپه را به صورت جداگانه می پزند و به خورش اضافه می کنند. در صورتی که لپه را به همراه گوشت بپزید خورش طعمی مانند آبگوشت می گیرد.

مرحله هفتم

لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنید سپس تخم های داخل لیمو عمانی را خارج کنید. مهم ترین دلیل تلخ خورش تخم های درون لیمو عمانی هستند. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت لیمو عمانی ها را به همراه لپه به خورش اضافه کنید.

مرحله هشتم

پس از اضافه کردن لیمو عمانی و لپه زعفران دم کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید. اگر بخواهید خورش شما طعم خورش های نذری را به خود بگیرد باید ۱ قاشق غذاخوری و نصف قاشق چایخوری دارچین به خورش خود اضافه کنید. دارچین را اگر از ابتدای پخت خورش اضافه کنید باعث می شود رنگ خورش تیره تر شود ، پس بهتر است یا دارچین را در مراحل پایانی پخت خورش اضافه کنید یا از چوب دارچین استفاده کنید. پس از اضافه کردن چاشنی ها و طعم دهنده ها حرارت زیر خورش را کم کنید تا خورش جا بیفتد.

مرحله نهم

در این مرحله سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. سیب زمینی های خرد شده را با آب سرد بشویید تا نشاسته های اضافی روی سیب زمینی ها به طور کامل از بین برود. نشاسته روی سیب زمینی علاوه بر اینکه روی طعم سیب زمینی تاثیر منفی می گذارد باعث می شود که سیب زمینی در زمان سرخ کردن به هم بچسبند. پس از آبکشی سیب زمینی ها با آب سرد انها را با یک دستمال تمیز خشک شوند و در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید تا خورش آماده سرو شود. برای بهتر شدن طعم سیب زمینی ها می توانید در زمان سرخ کردن کمی زردچوبه به سیب زمینی ها اضافه کنید.

مرحله دهم

در پایان پس از اینکه خورش به غلظت مورد نظر شما رسید آنرا از روی حرارت بردارید و در ظرف خورش خوری بکشید. خورش قیمه باید کمی آب داشته باشد پس اجازه ندهید خیلی سفت شود. پس از کشیدن خورش آنرا با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کرده و به همراه برنج سرو کنید.

 

مطالب مرتبط :

طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

طرز تهیه قورمه سبز مجلسی و خاص

 

منابع :

https://bestrecipesss.weebly.com/home/avoid-bitter-gheyme-stew

https://samanbeygvand.webnode.com/news-events/gheyme-stew/